San Francisco enzo - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Bas en Suzanne Smulders de Jong - WaarBenJij.nu San Francisco enzo - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Bas en Suzanne Smulders de Jong - WaarBenJij.nu

San Francisco enzo

Door: BasenSuzanne

Blijf op de hoogte en volg Bas en Suzanne

08 Mei 2012 | Verenigde Staten, Las Vegas

Dag allemaal,

De laatste maand van onze, tot op heden prachtige, reis is aangebroken.
Wat vliegt de tijd! En met de tijd zijn wij ook weer een stukje gevlogen.
Om precies te zijn van Lihue, naar Honolulu en vervolgens naar San Francisco. Het was -weer- een doldwaze dag die bijna volledig in het teken stond van reizen en onderweg zijn, nog meer dan eigenlijk de bedoeling was. 's Ochtends de huurauto op Kauai terug brengen, inpakken en wegwezen naar het vliegveld. Half uurtje vliegen naar Oahu (Honolulu) en vervolgens 4,5 uur rondhangen op het vliegveld voordat onze vlucht naar SF ging. Lekker moe allebei het vliegtuig in, en allebei fijn niet kunnen slapen, heer-lijk.
We kwamen om 06.00 uur aan en waren rond 07.00 uur bij ons hotel in de prachtige wijk Nob Hill, downtown SF. We hadden de dag ervoor al gebeld, maar de meneer aan de telefoon had al gezegd dat ze mogelijk vol zouden zitten en we zodoende pas 's-middags om 15.00 uur onze kamer in konden. En zo geschiedde.. Tja, wat doe je dan? Zo gaar als een klontje, 3 uurtjes ingelopen op het tijdverschil en circa 8 uur te overbruggen? Na een ontbijtje aan de overkant van de straat zijn we de ontwakende stad gaan verkennen. Nog maar een kopje koffie tot het 09.00 uur was en de eerste hop-on-hop-off-bus begon met rijden.
Voor mensen die het principe niet kennen: je koopt een kaartje en de vaak rood gekleurde, dubbeldek-open lucht bussen rijden 1 of meerdere routes door een stad, met de grootste toeristische trekpleisters als voornaamste haltes. Je kunt er bij elke halte off hoppen, en elk half uur komt er een nieuwe bus langs waar je dan weer on kunt hoppen. Koptelefoontje met een meneer die je precies vertelt waar je rijdt en wat je ziet, met wat achtergrondinfo. Kortom: een prima manier om in vogelvlucht een stad te bekijken en in ons geval: tijd te overbruggen zonder al teveel inspanning, tot we konden gaan slapen.
Het schijnt in Nederland op een enkele fraaie dag na nog steeds niet veel soeps te zijn (geweest) qua weer. Ik kan jullie melden dat het weer ook in SF weer prachtig was. Maar vrees niet: 28 mei begint plotsklaps de zomer in Nederland!
We zijn van de bus off gehopt, bij het Golden Gate Park, waar we de botanische tuinen bezocht hebben. Erg mooi, plantjes en bloemetjes kijken en alvast een beetje voor-rusten op een bankje in de zon.
Na een stevige lunch bij een San Franciscose Griek tegenover het GG park, zijn we weer de bus on gehopt en hebben het rondje compleet gemaakt tot Union Square, waar we opgestapt waren. Bij aankomst daar was het bijna 15.00 uur, hoera! We waren inmiddels iets van 35 uur wakker en doorlopend onderweg geweest. dus we waren wel toe aan een middag dutje.
Om onszelf niet in de spreekwoordelijke vingers te snijden, hebben we ons middag slaapje beperkt tot een paar uurtjes, anders zouden we weer van die Los Angeles (twilightzone/jetlag)-taferelen krijgen. Dit viel gelukkig mee; binnen 2 dagen hadden we het juiste dag- en nachtritme te pakken. Suzanne is na een fikse Hawaiiaanse griep gelukkig weer helemaal opgeknapt; in die zin heeft 2 weken Hawaii haar zeker goed gedaan: ze is goed uitgeziekt.
San Francisco is (vinden wij) een erg leuke en fijne stad. Ik (Bas) had op een lange vrijdag de 13e in Inglewood Los Angeles na, nog geen vergelijkingsmateriaal binnen de VS. Suzanne wel.
Maar SF is een mooie stad met veelal aardige, vriendelijke mensen die niet gejaagd leven; er hangt een prettige sfeer. Even een nutteloos feitje: volgens een vrij recente telling heeft SF ruim 28000 eetgelegenheden. Onze ervaring in deze 5 dagen is dat je, over de stad gespreid, inderdaad op veel plekken lekker tot heerlijk kunt eten. Ik heb het idee dat het wat gezondere eten, met bijv. verse groenten, in SF wat normaler is dan op veel andere plekken in de VS, waar de porties vaak ontzettend groot zijn en het eten stijf staat van het vet en de suiker.
Ik zal jullie verder niet vervelen met wat- en waar- en hoe lekker we gegeten hebben, want dat is niet interessant. Wel wil ik toch even melden: mocht je ooit in SF komen, ga dan Caraïbische tapas eten bij ChaChaCha in de buurt van Haight Street, om de hoek bij een hele grote CD-winkel waarvan ik de naam niet weet. Dat is minstens zo heer-lijk als lekker moe het vliegtuig in en fijn niet kunnen slapen.
Dag 2 zijn we, met ons nog geldige hop-on kaartje, nogmaals en nu uitgerust, naar de Golden Gate Bridge gegaan en hier van de bus off gehopt. Van verschillende mensen hadden we de tip gekregen er overheen te gaan fietsen, maar vanwege de wind hebben we hem lopend van dichtbij bekeken. Vanaf de GG bridge heb je een prachtig uitzicht over de baai van SF, met daarin Alcatraz en een mooie skyline van de stad zelf. Vaak is het er erg mistig, maar we waren er op een heldere dag waardoor ons zicht niet beperkt werd.
Verder hebben we, behalve paar fijne restaurantjes, o.a. de volgende dingen gezien:
California Academy of Sciences; een soort kruising tussen het noord-Brabants Natuurmuseum, Blijdorp en de Oliemeulen, maar dan uiteraard in het groot, want het is en blijft Amerika. Ik kende al zoiets als een IMAX-theater vanuit Nederland, maar in dit museum hadden ze een enorm bioscoopscherm in de vorm van een halve holle bol, waar een fraai gemaakte film over het ontstaan van leven op aarde vertoond werd. Erg indrukwekkend.
Chinatown SF, naar het schijnt de grootste Aziatische gemeenschap buiten Azië zelf. We hebben niet heel Chinatown gezien. Mijn schuld; ik zat een beetje op hete kolen want die avond gingen we naar een heuse baseball wedstrijd. De SF Giants mochten deze avond gaan proberen een 2-1 achterstand in wedstrijden recht te trekken tegen de Miami Marlins.
Schijnbaar hebben ze in 2010 nog de Worldseries baseball gewonnen en die honkballers zijn net als voetballers in Europa vetbetaalde miljonairs, dit was echter niet af te zien aan het spel van "onze" Giants. Ze speelden een beetje zoals Willem II de pak-m-beet afgelopen 8 jaar, waardeloos dus. 2-3 verlies. Erg leuk om een keer een baseballwedstrijd in de US of A mee te maken; een mooi ballpark (stadion) wat goed gevuld was met ruim 41000 mensen, een hoop bombarie en poeha en natuurlijk hotdogs en liters cola (bier was onbetaalbaar), een kinderklasje dat het volkslied -ietwat vals- zong, de lokale hoofdagent die de eerste pitch mocht gooien, allerlei flauwekul tussen de 9 innings door, de kiss-cam en noem het maar op. Daartussen zaten wij, Suzanne in haar nieuwe SF-trui en ik in mijn Willem II-shirt over mijn nieuwe SF-trui, lekker te vloeken op de scheidsrechters die het (net als grensrechters in Nederland) verkeerd zagen.
De scheidsrechters zagen het echter niet zo verkeerd -uiteraard-, de Giants speelden gewoon waardeloos. Leuk om een keer mee te maken, maar honkbal is niet mijn sport. De die-hard Giant-fans beaamden dat het een suffe, trage wedstrijd was, dus wat dat betreft hebben we natuurlijk niet een bloedstollende partij gezien, en een wedstrijd duurt heeel lang..Volgende wereldreis wil ik toch graag naar het basketbal van de LA Lakers, maargoed: ik wil zoveel en ik moet niet zeuren.
We hebben 5 hele leuke dagen gehad in SF en gaan er over ongeveer 3 weken nog voor 2,5 dag naar terug.
Inmiddels zijn we aan onze roadtrip in onze prachtige recreation vehicle begonnen.
We rijden 22 dagen rond vanaf Newark (niet ver van SF) met als eindbestemming Newark, alvorens we terug gaan naar SF.
Inmiddels zijn we naar Yosemite NP, Mono Lake & Death Valley geweest, maar daarover later meer, zo ook wat fotootjes.
GEFELICITEERD (schoon)moeder met je 55e verjaardag! En Nol met je 34e!

Ook namens Suzanne lieve groeten vanuit Las Vegas, Nevada, Bas

• 09 Mei 2012 - 06:48

Lieke Pigmans:

ja ja... wat gaat de tijd toch snel zeg. jullie laatste maand gaat alweer in. geniet er nog maar lekker van en heeeeel veel plezier...
    de zusters van baal zaten gisteren ook al aan het zwembad lekker bruin te worden in de spaanse zon.